Algemene voorwaarden VEN
Algemene voorwaarden Veterinaire Echoservice Nederland
E-mail: info@veterinaire-echoservice.nl
Website: www.veterinaire-echoservice.nl
Artikel 1 - Definities
- Veterinaire Echoservice Nederland: Veterinaire Echoservice Nederland (hierna VEN), gevestigd te Almere, KvK-nummer 93664559.
- Klant: dierenkliniek of dierenartspraktijk bij wie VEN echografische onderzoeken en andere onderzoeken uitvoert.
- Partijen: Veterinaire Echoservice Nederland en Klant samen.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Veterinaire Echoservice Nederland.
- Veterinaire Echoservice Nederland en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Veterinaire Echoservice Nederland en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
- Veterinaire Echoservice Nederland hanteert prijzen in euro's, exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie-of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Veterinaire Echoservice Nederland mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Veterinaire Echoservice Nederland en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- Veterinaire Echoservice Nederland mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Veterinaire Echoservice Nederland moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Veterinaire Echoservice Nederland mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
- Veterinaire Echoservice Nederland zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn
- Veterinaire Echoservice Nederland mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De klant moet een betaling achteraf binnen 1 maand na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Veterinaire Echoservice Nederland hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Veterinaire Echoservice Nederland aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Veterinaire Echoservice Nederland mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5 - Gevolgen te late betaling
- Betaalt de klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Veterinaire Echoservice Nederland de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Veterinaire Echoservice Nederland.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet op tijd betaalt, mag Veterinaire Echoservice Nederland zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Veterinaire Echoservice Nederland op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Veterinaire Echoservice Nederland, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 - Opschortingsrecht
- De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 - Verrekening
- De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Veterinaire Echoservice Nederland te verrekenen met een vordering op Veterinaire Echoservice Nederland.
Artikel 8 - Garantie
- Wanneer de klant en Veterinaire Echoservice Nederland een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Veterinaire Echoservice Nederland enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst
- Veterinaire Echoservice Nederland voert onderzoeken naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van good veterinary practice uit.
- Veterinaire Echoservice Nederland mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de onderzoeken gebeurt in overleg en wordt bij voorkeur ingepland via de agenda tool op de website van VEN, https://veterinaire-echoservice.nl/agenda.html.
- De klant moet ervoor zorgen dat Veterinaire Echoservice Nederland op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de klant er niet voor dat Veterinaire Echoservice Nederland tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 10 - Informatieverstrekking door de Klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Veterinaire Echoservice Nederland.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
Artikel 11 - Inplannen afspraken
- Bij het inplannen van een afspraak door klant bij Veterinaire Echoservice Nederland gaat klant akkoord met de prijsstelling van Veterinaire Echoservice Nederland zoals te vinden op https://veterinaire-echoservice.nl/prijzen.html.
- Afspraken ingepland door klant bij Veterinaire Echoservice Nederland, zowel online via de agenda tool op https://veterinaire-echoservice.nl/agenda.html, telefonisch, per SMS of app. dienen uiterlijk 24 uur van tevoren afgezegd te worden. Afspraken later dan 24 uur tevoren afgezegd worden voor 100% in rekening gebracht.
Artikel 12 - Vrijwaring
- De klant vrijwaart Veterinaire Echoservice Nederland tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Veterinaire Echoservice Nederland geleverde producten en/of diensten.
Artikel 13 - Klachten
- De klant moet een door Veterinaire Echoservice Nederland geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Veterinaire Echoservice Nederland daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Veterinaire Echoservice Nederland hiervan op de hoogte stellen.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Veterinaire Echoservice Nederland hierop gepast kan reageren.
- De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Veterinaire Echoservice Nederland.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Veterinaire Echoservice Nederland andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 14 - Ingebrekestelling
- De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Veterinaire Echoservice Nederland.
- De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Veterinaire Echoservice Nederland ook daadwerkelijk op tijd bereikt. Artikel 17 - Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Veterinaire Echoservice Nederland een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 15 - Aansprakelijkheid Veterinaire Echoservice Nederland
- Veterinaire Echoservice Nederland is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Veterinaire Echoservice Nederland aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Veterinaire Echoservice Nederland is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Veterinaire Echoservice Nederland aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps) aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 16 - Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Veterinaire Echoservice Nederland vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 17 - Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Veterinaire Echoservice Nederland door de klant niet aan Veterinaire Echoservice Nederland kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- -wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Veterinaire Echoservice Nederland 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Veterinaire Echoservice Nederland deze kan nakomen. Veterinaire Echoservice Nederland hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Veterinaire Echoservice Nederland hiervan voordeel heeft.
Artikel 18 - Wijziging algemene voorwaarden
- Veterinaire Echoservice Nederland mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Veterinaire Echoservice Nederland altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Veterinaire Echoservice Nederland zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Artikel 19 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Veterinaire Echoservice Nederland bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 20 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Veterinaire Echoservice Nederland is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Veterinaire Echoservice Nederland is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Veterinaire Echoservice Nederland, tenzij de wet iets anders bepaalt.